Kotkamills Oy myydään MB Rahastojen perustamalle yhtiölle

Eagle Industries Oy on allekirjoittanut kauppakirjan Kotkamills Oy:n koko osakekannan ostamisesta yhdysvaltalaiselta pääomasijoittajalta OpenGate Capitalilta.  Eagle Industries on MB Rahastojen, Nordic Mezzaninen, Työeläkevakuutusyhtiö Elon, Suomen Teollisuussijoituksen sekä yhtiön johdon omistama yritys. Kotkamills Oy palaa muutaman vuoden tauon jälkeen täysin kotimaiseen omistukseen. Kauppa edellyttää kilpailuviranomaisten hyväksyntää ja sen odotetaan toteutuvan huhtikuun loppuun mennessä.

Kotkamills Oy:llä on yli 140-vuotinen historia suomalaisena metsäteollisuusyhtiönä, joka valmistaa laminaattipaperia, impregnoituja tuotteita, aikakausilehtipaperia sekä sahatuotteita. Yhtiöllä on kaksi tuotantolaitosta Suomessa ja tytäryhtiö Malesiassa. Yhtiö työllistää noin 500 henkilöä, joista valtaosa on Suomessa. Kotkamills Oy:n liikevaihto vuonna 2014 oli 262 miljoonaa euroa.

Kotkamills Oy on kehittynyt ja vahvistanut markkina-asemaansa merkittävästi itsenäisenä yhtiönä viime vuosina sen jälkeen, kun OpenGate Capital osti yhtiön Stora Ensolta. Yhtiön kannalta nyt tapahtuva omistajavaihdos on myönteinen asia, koska se avaa uusia väyliä kasvuun merkittävän kotimaisen pääomasijoittajan tukemana”, kommentoi toimitusjohtaja Tuija Suur-Hamari Kotkamills Oy:stä.

Kotkamills Oy on Euroopan markkinajohtaja laminaattipohjapaperin ja sen jatkojalosteiden valmistuksessa. Yhtiössä on hienoa metsäteollisuuden osaamista ja tavoitteemme on kehittää ja vahvistaa yhtiön liiketoimintaa valituissa segmenteissä huomattavasti. Eagle Industries on valmis investoimaan merkittävästi tähän kehitystyöhön”, toteaa toimitusjohtaja Hannu Puhakka MB Rahastoista.

Hannu Puhakka
Toimitusjohtaja, MB Rahastot